Kaski motocyklowe
Pierwszy zakup po wskoczeniu na pit bike to oczywiście zakup kasku motocyklowego. W zależności o tego, gdzie będziesz jeździć (szosa lub teren), do wyboru masz różne kaski motocyklowe. Najważniejsze jest oczywiście kupowanie kasku z odpowiednimi certyfikatami, którego rozmiar będzie odpowiadał Twojej głowie. Kolorystyka i marka są mniej ważne.
Czytaj więcej
Kask motocyklowy na pit bike
Do wyboru masz tak naprawdę dwa rodzaje pit bike: terenowe i szosowe (supermoto). W zależności od tego, gdzie jeździsz – taki kask motocyklowy wybierz. Różnice pomiędzy kaskami szosowymi a kaskami na crossa:
- Kask motocyklowy na szosę to integralna, opływowa konstrukcja ze zintegrowaną szybą.
- Kask cross / enduro posiada ułatwiającą oddychanie, wysuniętą do przodu szczękę i daszek. Zamiast szyby, używa się w nich gogle motocyklowe.
Czy można jeździć w kasku szosowym w terenie?
Tak – jeśli masz do wyboru jazdę bez kasku lub jazdę w kasku szosowym, zawsze wybieraj ubranie kasku! Oczywiście jazda w kasku szosowym będzie mniej wygodna, ale nadal bezpieczna.
Czy można jeździć w kasku cross / enduro na szosie?
Znowu: tak! W przypadku supermoto, gdzie prędkości nie są tak wysokie, to częsty widok. Odsunięta do przodu szczęka i duży wizjer sprawiają, że kaski cross / enduro sprawdzają się także na szosie (w przypadku pit bike supermoto – na publicznej drodze, powyżej pewnych prędkości daszek zaczyna mocno przeszkadzać, a mniej opływowy kształt skorupy męczy szyję).
Kask motocyklowy – jak jest zbudowany?
Kaski motocyklowe u podstaw zbudowane są praktycznie w taki sam sposób. Na budowę kasku składa się:
- Skorupa zewnętrzna - wykonana z tworzywa sztucznego, włókna węglowego.
- Skorupa wewnętrzna - wykonana z pianki polistyrenowej (EPS), która absorbuje energię uderzenia i chroni głowę przed urazami.
- Wyściółka z miękkiego materiału, który zapewnia wygodę i dopasowanie do kształtu głowy. Warto szukać kasków z wyciąganą wyściółką, którą można prać.
- Wizjer (szyba) - przezroczysta osłona ochronna przed wiatrem, deszczem i owadami. W kaskach offroadowych wykorzystuje się gogle.
- Wentylacja - system otworów i kanałów powietrznych, które zapewniają cyrkulację powietrza i utrzymują komfortową temperaturę wewnątrz kasku.
- System zapięcia - umożliwiający łatwe i szybkie zakładanie oraz zdejmowanie kasku.
Kask motocyklowy – jak wybrać?
Przede wszystkim skoncentruj się na bezpieczeństwo, dopiero w drugiej kolejności nad wyglądem kasku.
- Certyfikacja. Wszystkie kaski sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać certyfikację ECE 22.05, a od niedawna ECE 22.06. Samo oznaczenie „CE” mówi o tym, że produkt jest dopuszczony do sprzedaży, ale nie mówi nic o certyfikacji. Z tego powodu pytaj sprzedawców o certyfikat ECE 22.05 lub 22.06.
- Rozmiar. Źle dobrany kask jest równie niebezpieczny, co jego brak. Kask nie może być zbyt luźny, ale nie może być także za ciasny. Głowę mierzy się na „dwa palce” nad powiekami, w najszerszym punkcie. Zbyt mały lub zbyt duży kask możesz zawsze odesłać i wymienić na poprawny rozmiar. Najlepiej założyć kask w domu na kilkanaście minut i sprawdzić, czy nie uwiera.
- Zapięcie. Standardem na rynku są zapięcia microlock lub 2D (DD, double D). Jedno i drugie będzie dobrym rozwiązaniem, pod warunkiem... że kask jest zapięty! Zasada jest bardzo prosta: najpierw zakładam i zapinam kask, potem odpalam motocykl.
- Typ. W przypadku jazdy w terenie do wyboru są głównie kaski integralne – czyli takie, które posiadają jednolitą konstrukcję i chronią szczękę. Szczęka w kaskach offroadowych wysunięta jest do przodu, co ułatwia oddychanie. W przeszłości jeżdżono w kaskach otwartych, z dopinaną szczęką lub osłoną.
Kask na crossa dla dzieci
Przede wszystkim, kask powinien być dobrze dopasowany do głowy dziecka. Dzieciaki często mówią, że kask jest OK, a po czasie okazuje się, że uciska. Tym bardziej warto zamówić kask do domu i „ponosić go” po mieszkaniu. Ważne jest również, aby kask był lekki i wygodny. Mało wygodny kask = mniejsza chęć do jazdy.
Kask powinien mieć certyfikat ECE lub DOT (amerykański odpowiednik ECE), co oznacza, że został przetestowany i spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Certyfikacja dla kasków dla dzieci jest taka sama jak dla dorosłych.
Podsumowując, wybierając kask motocyklowy dla dziecka, należy zwrócić uwagę na jego rozmiar, wagę, wygodę oraz jakość. Kask powinien być dobrze dopasowany do głowy dziecka i spełniać normy bezpieczeństwa. Wybierając kask renomowanego producenta, zapewniasz dziecku maksymalną ochronę podczas jazdy na motocyklu.
Inne elementy ochronne
Jeśli masz już pit bike i jakościowy kask, to pamiętaj o tym, żeby dokupić.
- Gogle motocyklowe. Superważne w ochronie naszych oczu, zwłaszcza w terenie.
- Buty motocyklowe. Kolejne na liście zakupów, jeśli chodzi o ochraniacze. Dużo ważniejsze o buzera – kostki i podbicie stopy są w pierwszej kolejności narażone na kontuzje.
- Rękawiczki motocrossowe. Mała rzecz, a bardzo ważna – rękawiczki zapobiegają powstawaniu odcisków i poprawiają przyczepność na manetkach kierownicy.
- Buzer / zbroja. Jeśli masz już kask, gogle i buty, warto zastanowić się nad zbroją. Zbroja chroni nie tylko przed konsekwencjami upadków, ale także przed kamieniami i błotem lecącym spod kół innych motocyklistów.
Do jazdy na szosie (w wersji sportowej, czyli np. na pit bike supermoto), warto pomyśleć o jednoczęściowym kombinezonie skórzanym.
Kaski offroad od sprawdzonych producentów
Nie wszystkie kaski spełniają wysokie wymagania w kwestii bezpieczeństwa oraz stosowanych materiałów. Największym zaufaniem cieszą się pod tym względem produkty pochodzące od branżowych liderów. Kaski Fox, kaski Scott czy kaski Thor cieszą się dużym zaufaniem wśród motocyklistów. To wynik stosowania przez producentów najnowszych technologii, które wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania.
Zachęcamy do składania zamówień na kaski motocyklowe. W razie wątpliwości dotyczących asortymentu, można skontaktować się z nami telefonicznie lub mailowo. Podczas rozmowy postaramy się odpowiedzieć na każde pytanie.